20مهرماه، روز بزرگداشت حافظ

استاد سلام يك پلتفرم آنلاين آموزشي است كه استاد و شاگرد را به يكديگر معرفي مي كند و هر گونه خدمات آموزشي كه يك شاگرد براي يادگيري و يك استاد براي ياد دادن، به آن نياز دارد را فراهم ميكند.

20مهرماه، روز بزرگداشت حافظ

  20مهرماه، روز بزرگداشت حافظ
خواجه شمس الدين محمد شيرازي شاعر و حافظ قرآن، متخلص به حافظ و معروف به لسان الغيب از بزرگترين شاعران غزل سراي ايران و جهان به شمار مي رود. حافظ را نمي توان از سنخ شاعران تك بعدي و تك ساحتي محسوب و تفكر شاعرانه اش را تنها به يك وجه خالص تفسير و تاويل كرد.تدريس خصوصي ادبيات

 

حافظ مردي بود اديب، عالم به علوم ادبي و شرعي و آگاه از دقايق حكمي و حقايق عرفاني. استعداد خارق العاده

او در تلفيق مضامين و آوردن صنايع گوناگون بياني در غزل او را سرآمد شاعران زمان خويش و حتي تمامي شاعران زبان فارسي كرده است. او بهترين غزليات مولوي، سعدي، كمال، اوحدي، خواجو و سلمان را استقبال كرده است اما ديوان او به قدري از بيتهاي بلند و غزليات عالي و مضمونهاي نو پر است كه اين تقليدها و تأثرها در ميان آنها كم و ناچيز مي نمايد. علاوه بر اين، مرتبه والاي او در تفكر عالي و حكمي و عرفاني و قدرتي كه در بيان آنها به فصيح ترين و خوش آهنگ ترين عبارات داشته، وي را به عنوان يكي از بزرگترين و تاثيرگذارترين شاعران ايران قرار داده و ديوانش را مورد قبول خاص و عام ساخته است.


اين نكته را نبايد فراموش كرد كه عهد حافظ با آخرين مراحل تحول زبان فارسي و فرهنگ اسلامي ايران مصادف بود. از اين روي زبان و انديشه او در مقايسه با استادان پيش از وي به ما نزديك تر است و به اين سبب است كه ما حافظ را بيشتر از شاعران خراسان و عراق درك مي كنيم و سخن او را بيشتر مي پذيريم.

 

منبع:http://www.beytoote.com

استاد سلام مرجع تخصصي برگزار كننده دوره هاي تخصصي تدريس خصوصي,تدريس خصوصي ادبيات,تدريس خصوصي عربي, كلاس آنلاين و ... اين روز را به دوستداران شعر و ادب پارسي تبريك مي گويد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.