مشكلات يادگيري هندسه و راهكارها

استاد سلام يك پلتفرم آنلاين آموزشي است كه استاد و شاگرد را به يكديگر معرفي مي كند و هر گونه خدمات آموزشي كه يك شاگرد براي يادگيري و يك استاد براي ياد دادن، به آن نياز دارد را فراهم ميكند.

مشكلات يادگيري هندسه و راهكارها

با اينكه هندسه ، يادگيري رياضيات را آسان مي كند، اما در  يادگيري خود هندسه نيز مشكلاتي وجود دارد  . اغلب در تدريس خصوصي هندسه  به اين مساله برخورد مي كنيم كه مطالب پيش زمينه ي متعددي با موضوع جديد عجين شده است كه عموما ضعف دانش آموزان در آن مطالب باعث مي شود تا نتوانند به خوبي روي مطلب جديد متمركز شده و آن را بياموزند .درسي براي دانش آموزان جذاب است كه جنبه پژوهش و تحقيق دروني در آن باشد . حل مسائل هندسه براي دانش آموزان ، معمولا چالش برانگيز بوده است . ضعف در ياد آوري و بسيج دانش قبلي ، انتخاب راهبرد صحيح و گذر از حدسيه سازي تا رسيدن به اثبات ، از مشكلات عمده ي دانش آموزان محسوب مي شود .

از جمله مشكلات ديگري كه به ماهيت اين درس مربوط مي شود ، مي توان گفت كه هندسه نسبت به جبر يا حساب ، داراي مسائل اثبات كردني بيشتري است . يكي از رويكرد مناسب براي رفع مشكل در يادگيري هندسه ، استفاده از نظريه ي ساخت و سازگرايي و ابزارهاي آموزشي در تدريس و يادگيري است . بر اين اساس ، دانش آموزان در مراحل مختلف تدريس و يادگيري مباحث درسي ، با استفاده از وسايل كمك آموزشي متنوع ، درگير حل مساله مي شوند . در هندسه ي دبيرستاني، باور هر دانش آموز ، از عامل هاي موثر در فعاليت هاي رياضي است . رياضيات ، ماهيت  دوگانه ي انتزاعي و ملموس بودن دارد و هندسه نيز از اين مورد مستثني نيست .

اكثر دانش آموزان ، قادر به حل مسائلي از هندسه هستند كه آن ها را ديده اند و يا اين كه معلم در تدريس خود به آن ها اشاره كرده است و آموزش ديده اند كه تكاليف خود را از روش معمولي يا الگوريتمي حل كنند . ( انواع مشابه )  . براي اينكه موارد مربوط به درس هندسه ي دبيرستاني براي دانش آموزان ، ملموس تر ارائه شود و آن ها يادگيري بهتري داشته باشند ، معلم بايد روش تدريس عملي توسط خود دانش آموز را اتخاذ كند . به اين صورت كه در آموزش ، جزئيات ارائه شده ، توسط تك تك دانش آموزان در روي كاغذ ، انجام شود و آن ها عينا چيزي را كه در حال يادگيري هستند ، لمس كنند . متاسفانه به خاطر اينكه دانش آموزان ، هندسه ي ابتدايي وراهنمايي را واقعا ياد نمي گيرند ، در سال اول راهنمايي ، گويي اصلا هندسه نياموخته اند و  چيزي كه معلمان مدام بايد به دانش آموزان خود بگويند ، اين است :  اعتماد به نفس داشته باشيد .

يكي ديگر از مواردي كه بايد در آموزش هندسه به آن دقت نمود ، نمادهايي است كه به كار مي بريم . بايد اين نماد ها را در ابتدا به دانش آموزان معرفي كنيم تا برايشان ملموس شود . مثلا نماد زاويه ، كمان ، پاره خط ، موازي بودن ، متقاطع بودن و عمود بودن و ... . نكته ي ديگر اين است كه بايد به دانش آموزانمان بياموزيم همان طور كه در مسائل ، هندسي عمل مي كنند ، در رابطه با هندسه نيز ، بتوانند تصور هندسي را به تصور ملموس تري مبدل كنند . مراحل تدريس هندسه را مي توان به صورت فيلم آهسته به دانش آموزان نشان داد . به اين صورت كه مراحل با شكل هايشان در يك صفحه نمايش ( تخته سياه ، وايت بورد ، .... ) نمايش داده شود . چيزي كه مهم است ، اين است كه دانش آموزان بتوانند  آن چيزي كه مورد نظر است ، دريافت كنند .

 براي آموزش بهتر هندسه به دانش آموزان ، بايستي ابتدا ذهن فضايي آن ها را آماده كنيم . بنابراين تمرين ذهني لازم براي يادگيري درس هندسه ي  بايد بررسي شود . اينكه دانش آموزان چطور بتوانند برخي از موارد را در ذهن خود مجسم كنند و به آن معني ببخشند  . براي اين كار ، بايد يك سري مراحلي از تمرينات را براي دانش آموزان ارائه كرد . اولين مرحله براي آشنايي با تجسم فضايي ، مي تواند مثال هايي از طبيعت اطراف دانش آموز باشد كه خيلي راحت او را به دنياي سه بعدي هندسه وارد مي كند . دانش آموز بايد بياموزد كه چطور بتواند اجسام سه بعدي را در دنياي دو بعدي كاغذ جا دهد . اين مانند رسيدن از كل به جز است . اجزاي مبهمي كه در نظر دانش آموز در هندسه نهفته است ، آن را براي او مشكل مي سازد طوري كه شكايت از جدايي هندسه و رياضيات مي كند . مشكل اساسي ديگر دانش آموزان در رابطه با درس هندسه ، مي تواند اين باشد كه آن ها هدف از آموزش اين بخش از رياضيات را نمي دانند و انگيزه اي هم ندارند و اين پيچيدگي هندسه را براي آن ها بيشتر و گنگ تر مي كند .

منبع : http://riyazim11.blogsky.com/1392/09/17/post-90/

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.