امروز دوم خرداد؛ زادروز دانشمندي كه 2 بار نوبل فيزيك گرفت

استاد سلام يك پلتفرم آنلاين آموزشي است كه استاد و شاگرد را به يكديگر معرفي مي كند و هر گونه خدمات آموزشي كه يك شاگرد براي يادگيري و يك استاد براي ياد دادن، به آن نياز دارد را فراهم ميكند.

امروز دوم خرداد؛ زادروز دانشمندي كه 2 بار نوبل فيزيك گرفت

امروز دوم خرداد؛ زادروز دانشمندي كه 2 بار نوبل فيزيك گرفت

جان باردين"(John Bardeen) فيزيك‌دان آمريكايي بود كه برندهٔ دو جايزه نوبل فيزيك و مدال افتخار "انجمن مهندسان برق و الكترونيك"( IEEE) شد و ركورددار دريافت جايزه نوبل در فيزيك است.

به گزارش ايسنا،"جان باردين" (John Bardeen) در تاريخ ۲۳ مه ۱۹۰۸ ميلادي در "مديسون" آمريكا به دنيا آمد. وي در سال ۱۹۲۳ در سن ۱۵ سالگي، از مدرسه فارغ التحصيل شد و در همان سال وارد دانشگاه "ويسكانسين - مديسن" شد.

 باردين در سال ۱۹۲۸ ميلادي تحصيلات خود در اين دانشگاه را به اتمام رساند و در سال ۱۹۳۶ از همان دانشگاه، مدرك دكتري خود را دريافت كرد.

چند سال بعد در دانشگاه مينه‌سوتا تدريس كرد و در سال ۱۹۴۵ ميلادي به آزمايشگاه‌هاي تلفن گراهام بل انتقال يافت. در همين جا بود كه با همكاري "ويليام شاكلي"(William Shockley)  و "والتر برتن" (Walter Brattain) موفق به ساخت "ترانزيستور " و به همراه اين دو محقق، موفق به دريافت جايزه نوبل تدريس خصوصي فيزيك در سال ۱۹۵۶ ميلادي شد.

باردين در سال ۱۹۵۱ به دنبال يك شغل جديد بود به همين خاطر يكي از دوستانش با نام "فرد سيتز" دانشگاه "ايلي‌نوي" در" اِربانا—شمپين" را متقاعد كرد تا باردين با دريافت سالانه ۱۰ هزار دلار، در آنجا مشغول به كار شود. 

باردين اين پيشنهاد را قبول كرد و آزمايشگاه "بل" را ترك كرد. وي در همان سال به دانشكده‌هاي مهندسي برق و فيزيك دانشگاه " ايلي‌نوي" پيوست. اولين تدريس خصوصي دانشجوي مقطع دكترا وي، "نيك هولونياك"(Nick Holonyak)، اولين "ال‌اي‌دي" (LED) را در ۱۹۶۲ اختراع كرد.

باردين از سال ۱۹۵۱ به بعد به استادي فيزيك نايل آمد و در سال ۱۹۷۲ با "لئون كوپر" (Leon Cooper) و "جان رابرت شريفر" (John  Schrieffer) دومين جايزه نوبل خود را  در توجيه "پديده ابررسانايي " به دست آورد.

باردين تنها فيزيكداني است كه دوبار موفق به دريافت جايزه نوبل شده است.

اين فيزيكدان جوايز متعددي را كسب كرده است.

به عنوان مثال، " مدال بالنتاين استيوارت"( Stuart Ballantine Medal) كه يك جايزه علمي و مهندسي است و توسط انستيتو فرانكلين اعطا مي‌گردد، از ديگر جوايز اوست.

وي در سال ۱۹۵۹ به " فرهنگستان هنر و دانش آمريكا" پيوست.

در سال  ۱۹۶۵ "مدال ملي علوم" را كسب كرد.

در سال ۱۹۷۱ " مدال افتخار "آي‌تريپل‌ئي " ( IEEE Medal of Honor) كه عالي‌ترين افتخار اعطا شده توسط مؤسسه مهندسان برق و الكترونيك است را كسب كرد.

باردين در نهايت در سال ۱۹۹۱ به علت بيماري قلبي و در سن ۸۲ سالگي در بوستون درگذشت .

منبع : خبرگزاري ايسنا

استاد سلام مرجع تخصصي برگزار كننده دوره هاي تدريس خصوصي , تدريس خصوصي فيزيك , تدريس خصوصي فيزيك يازدهم , كلاس آنلاين و ... اين روز را گرامي مي دارد .


تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.