راهكارهاي مادر خلاق براي كودك بازيگوش

استاد سلام يك پلتفرم آنلاين آموزشي است كه استاد و شاگرد را به يكديگر معرفي مي كند و هر گونه خدمات آموزشي كه يك شاگرد براي يادگيري و يك استاد براي ياد دادن، به آن نياز دارد را فراهم ميكند.

راهكارهاي مادر خلاق براي كودك بازيگوش

يكي از فاكتورهايي كه امروزه در گزينش مدرسه ها، از ديد والدين در نظر گرفته مي شود، خلاق بودن آموزشهايي است كه در مدارس به دانش آموزان مي دهند.

سالها پيش زماني كه دانش آموز مدارس ابتدايي و راهنمايي بودم، آموزشها چيزي فراتر از آنچه در كتابهاي درسي وجود داشت، نبود. زنگهاي هنر نيز در اوج خلاقيت و با حضور معلمهاي اجتماعي يا زبان انگليسي كه به جاي معلم هنر سرِ كلاس حاضر مي شدند به كشيدن طرحهاي كليشه اي و تكراري طبيعت بي جان مي گذشت. هيچ خلاقيتي وجود نداشت! انگار خلق كردن و خلاق بودن، شكستن خطوط پر رنگ قانونها بود.

اما با گذر زمان، همه چيز عوض شده است. خودِ من به عنوان يك مادر، به دنبال كشف خلاقيت در فرزندانم هستم. اگر كاري را دوبار به يك روش انجام بدهند، نگران مي شوم كه پس خلاقيتش كجا رفته؟ چرا همه اش تكرار؟!

اما بهتر است بدانيم كه گرچه خلاقيت به نظر جنبه وراثتي دارد، اما كودكان در بسياري موارد مي آموزند كه خلاق باشند.

در نظر بگيريد مادري را كه سرِ سفره، غذاي فرزندش را برايش در بشقاب مي ريزد. غذا باب ميل كودك نيست و بهانه گيري شروع مي شود. مادر خلاق قبل از بهانه گيري و با توجه به شناختي كه از فرزندش دارد، غذا را به شكل بامزه اي در بشقاب سرو مي كند. براي غذا چشم و دهان مي گذارد و يا با گفتن داستانهاي بامزه كودك را به خوردن ترغيب مي كند.

اما مادر غير خلاق شروع مي كند به تهديد كردن." اگر غذا نخوري سفره را جمع مي كنم ". " اگر نخوري مريض مي شوي ". " به پدرت مي گم كه اذيتم مي كني ". و... .

اين كودك هيچوقت نمي آموزد براي حل مشكلش راه حلي پيدا كند. هميشه با فكر كردن به عاقبت خراب كارها، انگيزه خود را از دست خواهد داد.

مادرها مخصوصا به خاطر حضور بيشتري كه در كنار فرزندانشان دارند و يا به واسطه پيوند عاطفي عميقي كه با كودك خود دارند، به راحتي مي توانند در خانه به يك معلم خصوصي تبديل شوند و در يك كلاس خصوصي با به كار گيري روشهاي خلاق، مهارتهاي بسياري را به آنها بياموزند.

اغلب والدين، عليرغم سطح تحصيلات بالايي كه دارند از برقراري رابطه خلاق با فرزندشان عاجزند. اين پدر و مادرها نيازمند آموزش مباني تعليم و تربيت و مهارتهاي رفتار با كودكان هستند.

باز كودكي را در نظر داشته باشيد كه از انتظار كشيدن در مطب دكتر كلافه شده و شيطنت كرده يا نق مي زند. مادري كه در رفع نيازهاي فرزندش مهارت دارد و به اصطلاح خلاق است، كيفش را باز مي كند و چون اين اتفاقات را قبلا پيش بيني كرده، يك دفتر و تعدادي مداد رنگي در اختيار كودك مي گذارد. كودك خوشحال از اينكه كار جديدي براي انجام دادن پيدا كرده، با نقاشي سرگرم مي شود. اين كودك مي آموزد كه هر وقت اوضاع بر وفق مرادش نيست، به دنبال آرام كردن فضا باشد. اما مادر غير خلاق يا آموزش نديده در اين شرايط بحراني! تعادل اعصابش را از دست مي دهد. مدام با كودكش مي جنگد، لحنش پرخاشگرانه و تهديد آميز است. كودك باهوش نيز به بازي با مادرش ادامه مي دهد و داستان به جاهاي باريك مي كشد.

براي پدر و مخصوصا مادر خلاق، مهم اين است كه فرزندشان بتواند در مشكلات ريز و درشتي كه با آنها موجه مي شود، راه حلهاي گوناگوني را امتحان كند. اينكه بچه اي بتواند زيپ لباسش را ببندد خيلي مهمتر از اين است كه نمره كامل در درس علوم بگيرد. يك مادر و پدرِ خلاق حرفه اي براي فرزندشان يك معلم تمام و عيار هستند و شيوه هاي درست زندگي كردن و مهارتهاي ارتباطي را به درستي به فرزندشان مي آموزند.

با شركت دادن فرزندمان در كلاسهايي مثل كلاس عكاسي خلاق ويژه كودكان، دوره رباتيك يا كلاس هاي آموزش نقاشي كودكان، از راهنمايي استادان اين هنرهاي خلاقانه نيز بهره ببريم.

يادمان باشد از يك مادر خلاق، كودكي با زمينه مساعد براي خلاقيت پرورش خواهد يافت.  

استاد سلام وب سايت تدريس خصوصي و دوره هاي آموزشي چه به صورت حضوري، چه به صورت كلاس آنلاين براي تمام سنين با معرفي دوره هاي پرورش خلاقيت و آموزش هنرهاي خلاق از مادران و پدران خلاق در راستاي آموزش به كودكانشان، حمايت مي كند.و روز جهاني كودك را به تمام كودكان اين سرزمين تبريك عرض مي كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.