10 ابزار براي بهبود خلاقيت دانش آموزان

استاد سلام يك پلتفرم آنلاين آموزشي است كه استاد و شاگرد را به يكديگر معرفي مي كند و هر گونه خدمات آموزشي كه يك شاگرد براي يادگيري و يك استاد براي ياد دادن، به آن نياز دارد را فراهم ميكند.

10 ابزار براي بهبود خلاقيت دانش آموزان

خلاقيت يك فرايند است و شما ميتوانيد به كمك يك سري ابزار خلاقيت دانش آموزتان را بهبود دهيد.  "خلاقيت به معني شكستن الگوهاي موجود به منظور داشتن يك نگرش متفاوت به همه چيز است"  براي من بارها پيش آمده كه براي نوشتن يك پيش نويس خوب 2و3 يا حتي تعداد بيشتري مدل پيش نويس دارم. در واقع ميشه گفت بهترين نوشته ها و متن ها  از پيش نويس ها و چك نويس ها بوجود اومدن. خلق يك مقاله نيازمند تحقيق و جست و جوي خيلي زياد راجع به چيزي كه ما ميخوايم منتقل كنيم و چيزي كه ميخوايم مخاطب بشنود،است.  خلاقيت فقط در هنرديده نمي شود.ميتواند در طراحي مهندسي، طراحي سياسي، حل مسئله، طراحي بازي و برنامه ريزي پديدار شود.مثل تبديل يك ايده به يك مجسمه يا حتي نوشتن يك پيش نويس براي يك طراح يا نويسنده. در حين فرآيند تكرار زياد باعث بهبود ايده ويا بهبود نتيجه عملي ايده بشود.  ميرسيم به يك باور كاملا اشتباه "خلاقيت يك توانايي ذاتي است و فقط در بعضي افراد وجود دارد و باقي مردم مقدار كمي از آن بهره مندند"!!!! صاحب اين افكار معمولا مردمي با اعتماد به نفس خيلي پايين هستند.  در واقع دسته اي از مردم هستند كه ناخودآگاه مي توانند فكر خلاقانه اي داشته باشند درست مثل ورزشكاران با استعداد، دانشمندان و معلمان. اما مطالعه هدفمند و تمرين ميتواند خلاقيت هر آدمي را گسترش دهد.  "خلاقيت يك فرآيند داشتن ايده هاي ناب است كه ارزشمندند. اين يك فرآيند است و تصادفي نيست."  خلاقيت يك فرآيند منعطف است.گاهي اوقات بهترين راه نوآوري جست و جوي ممتد و بي نتيجه است،اولين، دومين يا حتي ان امين پيش نويس هم چيزي نيست كه شما ميخواهيد. اين يك فرآيند نامنظم است. در مرحله ي عمل، ما اساس يك محصولي كه ناگهاني خلق شده را پيدا مي كنيم.  جعبه ابزار خلاقيت  در اينجا تعدادي ابزار براي خلاقيت دانش آموزان داريم. با تمرين اين تكنيك ها، دانش آموزان خودشان متوجه مي شوند كه كجا و چگونه از آن ها استفاده كنند.  1.منتظر اولين ايده خارق العاده نباشيد.  به خلق ايده ادامه دهيد تا جايي كه حداقل به 3 ايده با قابليت اجرا برسيد. سايت ها و پلت فرم هايي وجود دارند كه ميتونيد در آن ايده هارا ثبت كنيد و با گفت و گو پيرامون ايده ها ميتوانيد  به گسترش ايده يا حتي ايده هاي جديد برسيد. مثل Chalk Talk   2.پيش نويسي و تجديد نظر چندباره در ايده، كانسپت، راه حل و يا محصول  از نقطه نظرات مختلف مانند مخاطبان ،فرهنگ، حاميان و مخالفان ايده خود را ويرايش كنيد.    3.در بحث هاي سازماندهي شده شركت كنيد.  مكالمه هاي با عكس العمل هاي كاربردي ميتواند راهبرد ايده هاي نو باشد.ميتوانيد ازSpider Web (Harkness) Discussions براي يافتن فيدبك ها استفاده كنيد.  4.خطايابي در دوره هاي آزمايشي.  پيداكردن خطاها و كمبودها شانس طراحي بهتر رو براي شما محيا ميكند و حتي ممكن است به مسيرهاي بهتري هم دست پيداكنيد.  5.ايده يا محصول را براي مدتي، به هدف بازيابي، كنار بگذاريد.  يك روز رو اختصاص بديد كه يك كار ديگر غير از كارهاي مربوط به ايدتون رو انجام بديد مثلا اگر مدرس زبان هستيد اون روز تدريس زبان انگليسي را انجام بديد با اين كار هم استراحت كرديد و هم با انرژي و نگرش جديدي به موضوع برميگردين. بعد از انجام اين كار نتيجه خيلي بهتر ميشود.  6.يك پرتفوليو تهيه كنين.  همه ي چك نويس ها و پيش نويس ها و مدل هاي تمريني رو در يك پوشه نگهداريد چون در آينده به يك الهام براي كارهاتون تبديل ميشن.  7.استفاده از مطبوعات و مجلات  با مجلات كوچك كه براي يك دانشمند، نويسنده، رياضي دان يا مهندس است شروع كنيد. ايده در يك لحظه ايجاد مي شود.از آنجاييكه دانش آموزان متن هاي مختلف جالب رو يادداشت ميكنند و با ايجاد ارتباط بين اين نوشته ها ميتوانند به يك ايده ناب برسند.  8.براي يادگيري ايده هاي جديد تحقيق و جست جو كنيد.  خارجيا ميگن we don’t know what we don’t know شايد خيلي بديهي باشد اما اين جمله ساده نشانگر امر مهم تحقيق براي عمل به هر ايده است.تحقيق به علم و اطلاعات دانش آموزان عمق مبخشد و راه هاي جديد فكر كردن رو به شما آموزش ميدهد.  9.از همكلاسي ها و همكاران خود انتقاد كنيد.  سيستم هاي ثبت بازخورد نوشته ها و طرح ها براي دانش  آموزان راه مفيدي است تا افكار و ايده هاي خودشون رو بروز دهند، بازخورد بگيرند و به راه استفاده از اين نظريات در كارهايشان دست يابند. براي شروع گالري ها و خيريه ها عالي هستند.  10.پازل و معما حل كنيد تا به مغزتان تمرين فكر كردن متفاوت بدهيد.  استفاده از بازي هاي معمايي گروهي براي دانش آموزان ،آنها را در راه استفاده از ابزار خلاقيت و تفكر ناب كه در ذاتشان است قرار  مي دهد.    توانايي هاي خلاقيت دانش آموزان خود را با استفاده از 2 يا 3 مورد از اين ابزار بهبود بخشيد.دوره هاي آموزشي ، دانش آموزان خود را آماده پذيرش و تطابق با اين ابزار مي كنند.آنها ميتوانند به راحتي راهي را كه مناسب نيازشان است انتخاب كنند.  اجراي آزمايش هاي تجربي در شرايطي كه از هدف انجام پروسه بي اطلاع باشيد بسيار مشكل است. جست وجو در مقالات زماني كه هيچ اطلاعي از مهارت هاي جست وجو علمي نداريد كاري طاقت فرساست. داستان درباره خلاقيت هم همين گونه است.  خلاق بودن نيازمند توسعه ي ابزار است. خلاق بودن به معني آن است كه يك نفر بتواند در تواناييهايش جست و جو كند و استراتژي هاي تمريني خود را امتحان كند و اگر شكست بخورد ميتواند از مهارت هاي ديگرش استفاده كند.دانش آموزان ميتوانند با استفاده از اين جعبه ابزار استقلال خود را بدست بياورند. "شروع كردن" مهم ترين قدم براي بهبود خلاقيت است. قابل توجه مادر پدر هاي عزيز استاد سلام مرجع تدريس خصوصي دوره هاي خلاقيت بچه ها را برگزار مي كنند و شما مي توانيد با خيال آسوده فرزندان خود را ثبت نام كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.