مهارت هاي حياتي در سال هاي پيشِ رو

استاد سلام يك پلتفرم آنلاين آموزشي است كه استاد و شاگرد را به يكديگر معرفي مي كند و هر گونه خدمات آموزشي كه يك شاگرد براي يادگيري و يك استاد براي ياد دادن، به آن نياز دارد را فراهم ميكند.

مهارت هاي حياتي در سال هاي پيشِ رو

مهارت هاي حياتي در سال هاي پيشِ رو

به نظر شما در دنياي امروز به چه كسي "بي سواد" گفته ميشه؟

اِلوين تافلر، يكي از مشهورترين نويسنده هاي آمريكاييه كه در جواب اين سوال بيان مي كنه: "بي سوادي در قرن 21 اين نيست كه كسي نتونه بخونه و بنويسه؛ بلكه بي سواد كسي است كه توانايي يادگرفتن، از ياد بردن و دوباره آموختن را نداشته باشه."

اجازه بديد براي اينكه موضوع شفاف تر بشه مثالي را ارائه كنيم. وقتي تلفن همراه اختراع شد تنها به عنوان يك وسيله ارتباطي جهت برقراري تماس استفاده مي شد. در اين زمان، افراد به دانش محدودي نياز داشتند تا بتونند با اين وسيله كار كنند. اما امروزه گوشي هاي هوشمند مثل يك كامپيوتر همراه عمل مي كنند و افراد بايد با تغييرات اين وسيله همراه شده و نحوه كار كردن با اون را دوباره ياد بگيرند. بنابراين لازمه كه با پيشرفت علم، تكنولوژي و ارتباطات، مهارت هاي خودمون را توسعه بديم.

مهارت هاي مورد نياز

واضحه كه با وجود پيچيدگي هاي دنياي جديد، مهارت هاي ما هم بايد توسعه پيدا كنند. در اينجا ليستي از مهارت هاي ده گانه را بيان مي كنيم كه نياز به يادگيري اونها ضرورت بيشتري پيدا كرده اند.

1. در حل مسائل پيچيده توانمند باشيد

2. منتقدانه فكر كنيد

3.خلاق باشيد

4.مدير باشيد

5. با ديگران همكاري كنيد

6. هوش هيجاني خود را تقويت كنيد

7.به درستي قضاوت و تصميم گيري كنيد

8. انعطاف پذيري شناختي داشته باشيد

9. مسلط به فنون مذاكره باشيد

10. جهت دادن صحيح به خدمات

در اين مطلب به بررسي پنج مهارت اول مي پردازيم:

در حل مسائل پيچيده توانمند باشيد

اين اولين مهارت از مهارت هايي است كه بايد ياد بگيريم. دنيا روز به روز پيچيده تر ميشه و اين يعني هر روز ممكنه مسئله اي براي ما به وجود بياد كه قبلا تجربه اش را نداشتيم. به زبان ساده، اين مهارت يعني اينكه وقتي با مشكلي روبرو ميشيم بتونيم جزئيات را رها كنيم و موضوع را به شكل كلي ببينيم تا تشخيص بديم كه اين مشكل چه دلايلي داشته و چه عواملي باعث ميشه مشكل ما پيچيده تر بشه.

اگر فكر مي كنيد اين مهارت را نداريد نگران نباشيد! چون اين يك مهارت ذاتي نيست و هيچ كس از بدو تولد اين مهارت را نداشته، بلكه ميشه اين مهارت را تقويت كرد و براي اين بايد تفكر انتقادي داشته باشيد. حالا تفكر انتقادي چيه؟

منتقدانه فكر كنيد

يعني دو دوتا چهارتا داشته باشيد! وقتي داريد به موضوعي فكر مي كنيد و ميخواهيد مشكلي را حل كنيد، با منطق و استدلال يكي يكي راه حل هاي ممكن را بسنجيد. ببينيد هر كدوم به چه نتيجه اي ميرسه و بر اين اساس يك راه حل درست را انتخاب كنيد.

خلاق باشيد

حتما اين كلمه را به نسبت دو مورد قبل بيشتر شنيديد. فكر مي كنيد آدم خلاقي هستيد يا نه؟ شايد فكر كنيد خلاقيت فقط مربوط به كساني است كه در حوزه هنر كار مي كنند و اگر با رشته هاي هنري سر و كار نداريد پس فرد خلاقي نيستيد! اما خلاقيت مختص موسيقيدان ها و نويسنده ها و بازيگران و ... نيست.

 هر كس در حوزه تخصص خودش مي تونه خلاقيت به خرج بده. فقط كافيه كارها را به شكل متفاوتي انجام بديد. مثلا اگر وقتي خسته ايد يا خواب آلوده هستيد شروع كنيد به كاري كه معمولا با انرژي سراغش ميريد اين بار مغز شما راه هاي جديدتري را امتحان خواهد كرد. از اشتباه كردن نترسيد! اجازه بديد فكر شما از راهي كه هميشه ميرفت منحرف بشه!

مدير باشيد

بايد قبول كنيم كه هر چقدر هم دنيا پيشرفته بشه و ربات هاي عجيب و غريب ساخته شوند و كارهاي آدم ها را انجام دهند باز هم ظرفيت مغز انسان بيشتر از آنهاست. در نتيجه مهارت كار كردن با انسان ها و سر و سامان دادن به گروهي از افراد، مهارتي است كه هميشه مورد نيازه.

يك مدير بايد بتونه تيم زير دست خودش را مديريت كنه؛

يك معلم بايد بتونه كلاسش را مديريت كنه؛

و به همين ترتيب در هر شغلي ما با عده اي از آدم ها سر و كار داريم كه لازمه با آنها ارتباط خوب داشته باشيم.

براي تقويت اين مهارت، تدريس خصوصي مي تونه گزينه مناسبي باشه. ما در استاد سلام اين امكان را فراهم كرديم تا بتونيد مهارت هاي اجتماعي خودتون را محك بزنيد و به نقاط ضعف و قوت خود پي ببريد.

با ديگران همكاري كنيد

اين هم يكي از اون مهارت هاست كه هيچ رباتي نمي تونه در حد انسان انجامش بده. شما با اين مهارت مي تونيد با اطرافيان ارتباط برقرار كنيد، آنها را بشناسيد، براي انجام بهتر كارهاتون از آنها كمك بگيريد و در مقابل در تقويت نقطه ضعف هاشون به آنها كمك كنيد.

ما در تقويت اين مهارت هم كنار شما خواهيم بود. تيم استاد سلام هميشه از همكاري شما عزيزان استقبال مي كنه و با كمك شما موفق شده مجموعه اي از افراد با مهارت هاي مختلف را كنار هم جمع كنه تا دانش و تجربيات خودشون را با هم به اشتراك بگذارند.

استاد سلام مرجع تدريس خصوصي رياضي تدريس خصوصي زبان تدريس خصوصي فيزيك تدريس خصوصي شيمي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.