جديد ترين تحقيقات نشان داده است بهترين روش يادگيري استفاده از بازي است

استاد سلام يك پلتفرم آنلاين آموزشي است كه استاد و شاگرد را به يكديگر معرفي مي كند و هر گونه خدمات آموزشي كه يك شاگرد براي يادگيري و يك استاد براي ياد دادن، به آن نياز دارد را فراهم ميكند.

جديد ترين تحقيقات نشان داده است بهترين روش يادگيري استفاده از بازي است

اين طور به نظر مي رسد كه بازي هاي امروزي خصوصا بازي هاي آنلاين تاثيرات مخربي بر روي رشد كودكان دارد.و قطعا حقيقت هم اين است اما نبايد تاثيرات مثبت آن را در آموزش كودكان ناديده بگيريم.

مسلما كودكان نبايد هر ثانيه را در روز را به صفحه مانيتور خيره شوند ولي بازي هاي آنلاين و تحصيل منافاتي با يكديگر ندارند. ممكن است از خود بپرسيد ضرورت استفاده از بازي در كلاس چيست؟ اين 5 دليل، معرف حضور واجب بازي در كلاس براي آموزش كودكان است:

  1. دانش آموزان در پروسه بازي آموزش ميبينند.

در يك بازي دانش آموزان با جنبه هاي مختلف يك موضوع آشنا ميشوند، به ايده و كانسپت هاي جديد دست پيدا مي كنند و تجربه هاي جديد و جالبي كسب مي كنند. براي مثال، در شروع كلاس زبان اسپانيايي با بازي با تعدادي كارت سال تحصيلي را شروع كرديم. بچه ها در گروه هاي 4-5 نفره تقسيم شدند. در هر گروه دستورالعمل هارا از روي كارت هايشان ميخواندند و بازي در سكوت كامل انجام شد. در مرحله بعدي برنده هر گروه وارد گروه ديگري ميشود و به دليل تفاوت دستورالعمل ها مدت زماني طول مي كشد تا با فضاي كاري گروه جديد آشنا شود. البته هيچ يك از دانش آموزان نميدانستند كه دستور العمل بازي هاي هر گروه متفاوت است. انجام اين بازي آشنايي و درك تفاوت هاي هر كشور و تجربه حضور در محيط هاي جديد و متفاوت را در اختيار دانش آموزان قرار ميدهد.

يك دور ديگر اين بازي را انجام داديم اما اين دور دانش آموزان ميتوانستند با يكديگر صحبت كنند و هر گروه راجع به دستورالعمل هاي قوانين خود به تازه وارد ها توضيح ميدانند.و بچه ها ابراز ميكردند كه با امكان حرف زدن با يكديگر بازي خيلي لذت بخش تر شد. پس يادگيري يك زبان جديد براي برقراري ارتباط با مردم كشورهاي جديد لازم و ضروري است.

اين نتيجه اي بود كه خود دانش آموزان به آن رسيدند.

  1. بازي شالوده اي براي مشاركت بچه ها در كلاس ايجاد ميكند.

در ادامه مثال ، دانش آموزان براي اينكه با يك زبان جديد آشنا بشوند بايد لغت و دستورزبان هاي زيادي را فرابگيرند.

پس به تمرين هاي زيادي در كلاس احتياج دارند. بازيها دانش آموزان را به مشاركت در كلاس دعوت ميكند. در حاليكه انبوه تمرين ها و تكاليف متنوع شايد تاثير اندكي در يادگيري اين قواعد و لغات براي دانش آموزان داشته باشد، آموزش از طريق بازي محيط را براي مشاركت و يادگيري كودكان آماده ميكند. يعني دانش آموزان ناخودآگاه در پروسه يادگيري و مشاركت در انجام تمرين ها قرار مي گيرند.

  1. از طريق بازي دانش آموزان مهارت متنوعي را فرا ميگيرند.

مهارت هايي كه دانش آموزان در طي بازي ياد ميگيرند مهارت تفكر، خلاقيت، كارگروهي و ورزش است. در ادامه مثال ذكر شده، براي يادگيري مهارت لغت كه اهميت بالايي دارد ،  بازي جدول و لغت يابي را در كلاس ها اجرا كرديم (هم كلاس هاي خصوصي هم كلاس آنلاين) علاوه بر اينكه زمان لذت بخشي را با دانش آموزانم تجربه كرديم و سطح يادگيري بچه ها بسيار بالا بود.

در يكي از كلاسهايم بعد از پايان كلاس، يكي از دانش آموزانم از من تشكر كرد بابت بازي كه باهم كرديم و برايش خيلي عجيب بود كه يك انسان بالغ هم با بچه ها بازي ميكند و به من گفت كه من اولين آدم بزرگي بودم كه وقتم را به بازي با او گذراندم.

يكي از زيبايي هاي كار آموزش آشنايي با دانش آموزاني از اقشار مختلف است و بازي كردن و آموزش از طريق بازي به كودكان راه بسيار مناسبي براي برقراري ارتباط با بچه ها و آموزش مهارت هاي متنوع به آن ها مي باشد.

حتي بازي هايي وجود دارند كه به عنوان مربي تيم فوتبال، معلم خصوصي، مديريت مالي و مديريت پروژه و را به كودكان آموزش ميدهند.

بيشتر بازي ها نيازمند تفكر و تصميم گيري سرعتي هستند. به عبارت ديگر، آن ها بايد از منطق خود استفاده كنند تا فكركنند براي قدم هاي جلوتر خود چه راه حلي را در نظر بگيرند.اين آموزش بسيار ارزشمندي است چراكه كودكان در آينده در موقعيت هاي مختلف احتيج به پيش بيني و عكس العمل هاي سريع و به موقع دارند و اين بازي ها منطق آن هارا رشد ميدهد و آن هارا براي اين موقعيت ها آماده ميكند.

  1. در پروسه بازي،  دانش آموزان به خوبي با محتواي درسي آشنا مي شوند و خاطرات خوبي از آموزش در ذهنشان مي ماند.

بسياري از خاطرات من از كلاس هايم مربوط به زمان بازي با دانش آموزانم است. وقت هايي كه به بازي پانتوميم اختصاص داديم و اداهايي كه بچه ها براي هم در مي آورند. همان طور كه ما اين صحنه هارا به خاطر ميسپاريم دانش آموزان هم يادشان مي ماند. يعني زمان يادگيري درس ،آن اتفاق به خصوص را محتواي آموزشي آن به خاطر مي سپارد. اين بازي ها ميتواند تجربه هاي حسي متنوعي را براي دانش آموزان ايجاد ميكند.

چون بازي براي كودكان بسيار جذاب است و گاهي پروسه آموزش ممكن است جذابيت لازم براي جلب توجه كافي دانش آموزان نداشته باشد و در موارد خاص كه كودك اختلالات توجه داشته باشد وجود بازي مي تواند كمك بزرگي باشد.

 

  1. روان شدن در كار با كامپيوتر و شبيه سازي

اين بخش بيشتر مربوط به بازي هاي كامپيوتري و آنلاين است. اين بعد بسيار مهمي در آموزش كودكان است چراكه دنياي امروز ما با تكنولوژي احاطه شده است. انجام بازي هاي آنلاين كودكان را در راه كار با كامپيوتر و اينترنت با طبيعتش آشنا ميكند .حتي وب سايت ها و درگاه هايي وجود دارند كه با تفريح و بازي به بچه ها استفاده صحيح از كامپيوتر و موس و كيبورد را ياد ميدهد.به همين منظور است كه اساتيد حرفه اي تدريس خصوصي فيزيك، تدريس خصوصي زيست يا تدريس خصوصي زبان انگليسي آموزش خود را به سمت روش هاي جديد و هيجان انگيز و همين طور بازي محور سوق مي دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.